Ứng dụng Tư duy tuyến tính trong IELTS Reading



A. Tư duy tuyến tính trong IELTS Reading nổi bật như thế nào?

Thông thường, các trung tâm này hầu hết đều có phương pháp giảng dạy được thiết kế cho số đông, không áp dụng hay giải quyết được các vấn đề riêng của học sinh Việt Nam. Ngoài ra, các phương pháp này thường chia làm 2 dạng:
  1. Dạy học mẹo, học tủ.
  2. Tích lũy kiến thức về tiếng Anh cũng như kỹ năng làm bài thi trong một thời gian dài để hình thành tư duy “phản xạ có điều kiện”.
2 phương pháp trên hoàn toàn không hiệu quả đối với những bạn cần cải thiện điểm số của mình trong thời gian tương đối ngắn. Ngoài ra, 2 phương pháp trên chủ yếu là “nhồi nhét” vào đầu bạn lượng kiến thức lớn và hoàn toàn bỏ qua những lỗ hổng kiến thức mà bạn sẽ mắc phải trong quá trình học.
Cụ thể hơn, trong IELTS Reading, học sinh thường gặp các khó khăn sau:
  • Không xác định được thông tin nào là main idea, thông tin nào là để gây nhiễu;
  • Không hiểu câu hỏi;
  • Không hiểu từ vựng.
Những khó khăn này sẽ chẳng là gì nếu bạn có vốn từ vựng “khủng”, khả năng đọc tiếng anh “như gió”. Điều này đòi hỏi một sự đầu tư lớn về công sức cũng như thời gian. Đối với những bạn mới chập chững học IELTS thì 2 yêu cầu này khá là bất khả thi.
Tuy nhiên, phương pháp Tư duy tuyến tính – Linearthinking in English Learning do anh Lê Đình Lực – Founder DOL English – sáng tạo và không ngừng cải tiến có thể giải quyết các vấn đề nêu trên.

B. Hiệu quả của Tư duy tuyến tính trong IELTS Reading

Chúng ta cùng áp dụng phương pháp giảng dạy này vào một bài đọc được trích ra từ Cambridge 11 – Test 1 – Passage 3

Reducing the Effects of Climate Change

Mark Rowe reports on the increasingly ambitious geo-engineering projects being explored by scientists
A
Such is our dependence on fossil fuels, and such is the volume of carbon dioxide already released into the atmosphere, that many experts agree that significant global warming is now inevitable. They believe that the best we can do is keep it at a reasonable level, and at present the only serious option for doing this is cutting back on our carbon emissions. But while a few countries are making major strides in this regard, the majority are having great difficulty even stemming the rate of increase, let alone reversing it. Consequently, an increasing number of scientists are beginning to explore the alternative of geo-engineering— a term which generally refers to the intentional large-scale manipulation of the environment. According to its proponents, geo-engineering is the equivalent of a backup generator: if Plan A – reducing our dependency on fossil fuels – fails, we require a Plan B, employing grand schemes to slow down or reverse the process of global warming.
B
Geo-engineering; has been shown to work, at least on a small localised scale. For decades, MayDay parades in Moscow have taken place under clear blue skies, aircraft having deposited dry ice, silver iodide and cement powder to disperse clouds. Many of the schemes now suggested look to do the opposite, and reduce the amount of sunlight reaching the planet. The most eye-catching idea of all is suggested by Professor Roger Angel of the University of Arizona. His scheme would employ up to 16 trillion minute spacecraft, each weighing about one gram, to form a transparent, sunlight-refracting sunshade in an orbit 1.5 million km above the Earth. This could, argues Angel, reduce the amount of light reaching the Earth by two per cent.
C
The majority of geo-engineering projects so far carried out — which include planting forests in deserts and depositing iron in the ocean to stimulate the growth of algae – have focused on achieving a general cooling of the Earth. But some look specifically at reversing the melting at the poles, particularly the Arctic. The reasoning is that if you replenish the ice sheets and frozen waters of the high latitudes, more light will be reflected back into space, so reducing the warming of the oceans and atmosphere.
D
The concept of releasing aerosol sprays into the stratosphere above the Arctic has been proposed by several scientists. This would involve using sulphur or hydrogen sulphide aerosols so that sulphur dioxide would form clouds, which would, in turn, lead to a global dimming. The idea is modelled on historic volcanic explosions, such as that of Mount Pinatubo in the Philippines in 1991, which led to a short-term cooling of global temperatures by 0.5 °C. Scientists have also scrutinised whether it’s possible to preserve the ice sheets of Greenland with reinforced high-tension cables, preventing icebergs from moving into the sea. Meanwhile in the Russian Arctic, geo-engineering plans include the planting of millions of birch trees. Whereas the -regions native evergreen pines shade the snow an absorb radiation, birches would shed their leaves in winter, thus enabling radiation to be reflected by the snow. Re-routing Russian rivers to increase cold water flow to ice-forming areas could also be used to slow down warming, say some climate scientists.
E
But will such schemes ever be implemented? Generally speaking, those who are most cautious about geo-engineering are the scientists involved in the research. Angel says that his plan is ‘no substitute for developing renewable energy: the only permanent solution’. And Dr Phil Rasch of the US-based Pacific Northwest National Laboratory is equally guarded about the role of geo-engineering: ‘I think all of us agree that if we were to end geoengineering on a given day, then the planet would return to its pre-engineered condition very rapidly, and probably within ten to twenty years. That’s certainly something to worry about.’
F
The US National Center for Atmospheric Research has already suggested that the proposal to inject sulphur into the atmosphere might affect rainfall patterns across the tropics and the Southern Ocean. ‘Geo-engineering plans to inject stratospheric aerosols or to seed clouds would act to cool the planet, and act to increase the extent of sea ice,’ says Rasch. ‘But all the models suggest some impact on the distribution of precipitation.’
G
A further risk with geo-engineering projects is that you can “overshoot Y says Dr Dan Hunt, from the University of Bristol’s School of Geophysical Sciences, who has studied the likely impacts of the sunshade and aerosol schemes on the climate. ‘You may bring global temperatures back to pre-industrial levels, but the risk is that the poles will still be warmer than they should be and the tropics will be cooler than before industrialisation.’To avoid such a scenario,” Hunt says, “Angel’s project would have to operate at half strength; all of which reinforces his view that the best option is to avoid the need for geo-engineering altogether.”
H
The main reason why geoengineering is supported by many in the scientific community is that most researchers have little faith in the ability of politicians to agree – and then bring in the necessary carbon cuts. Even leading conservation organisations see the value of investigating the potential of geo-engineering. According to Dr Martin Sommerkorn, climate change advisor for the World Wildlife Fund’s International Arctic Programme, ‘Human induced climate change has brought humanity to a position where we shouldn’t exclude thinking thoroughly about this topic and its possibilities.’
Chìa khóa cho việc trả lời đúng tất cả các câu hỏi chính là xác định được ý chính của toàn bộ đoạn văn và các ý chi tiết liên quan đến các câu hỏi. Và để có thể xác định 2 yếu tố trên, thay vì loay hoay skimming and scanning như các phương pháp “cũ” thì chúng ta sẽ phân tích cấu trúc câu:
PASSAGE 3: Reducing the effects of climate change
Với việc phân tích cấu trúc của các câu có trong bài, chúng ta đã có thể nắm được ý chính của bài và các các ý quan trọng liên quan đến các câu hỏi. Từ đó, chúng ta có thể trả lời một cách chính xác như sau:
Cách phân tích như trên thoạt nhìn có vẻ phức tạp và mất thời gian. Tuy nhiên, những nhận định như vậy là do các phương pháp cũ đã ăn sâu vào trong mindset của học sinh về việc skimming and scanning. Cách phân tích cấu trúc câu theo Linearthinking sẽ giúp bạn lượt bớt được những thông tin không cần thiết hoặc bỏ qua được một số từ vựng khó và lạ mà vẫn nắm được ý chính một cách logic. Có thể thấy, thay vì phải biết các từ khó như geo-engineering là gì thì chỉ cần áp dụng phương pháp này, band điểm IELTS cao vẫn có thể nằm trong tay bạn.
Nếu chịu khó, việc phân tích cấu trúc câu và áp dụng phương pháp tư duy tuyến tính sẽ trở nên thuần thục và dễ dàng. Từ đó, việc trả lời đúng các câu hỏi trong phần thi IELTS Reading sẽ không còn là một giấc mơ xa vời.
Để biết rõ hơn về phương pháp cũng như lộ trình luyện thi IELTS phù hợp cho bản thân các bạn có thể nhắn tin cho DOL qua fanpage theo đường dẫn https://m.me/dolenglish/ hoặc đăng ký tư vấn theo mẫu.