Cấu trúc để viết một bài thi IELTS Writing Task 2 chuẩn
A
Giới thiệu về IELTS Writing Task 2
B
Cách tiếp cận Task 2 hiệu quả

Cấu trúc để viết một bài thi IELTS Writing Task 2 chuẩn

31/05/20196 min read
Bạn có thắc mắc tại sao trong đề thi viết IELTS, thời gian phân bổ cho Task 1 chỉ bằng 1/3 so với Task 2? Thật ra, không có quy định nào chính xác cho việc thời lượng làm bài cho từng phần nhỏ của đề thi. Đây đơn giản là “thủ thuật" để giúp các bạn “đánh nhanh thắng nhanh" với Task 2 mà thôi. Vậy với thử thách viết 200-300 từ chỉ trong 40 phút, bạn nên tiếp cận nó như thế nào để tối ưu hoá thời gian mà vẫn hiệu quả? Trong bài viết này, DOL sẽ giới thiệu cho các bạn cấu trúc cụ thể của bài thi IELTS Writing Task 2. Từ đó chúng ta có thể rút ra được cách tiếp cận và viết bài hiệu quả nhất!

A. Giới thiệu về IELTS Writing Task 2

Trước tiên, hãy “khám phá" xem IELTS Writing Task 2 thực sự là gì nhé. Các câu hỏi trong Task 2 thường đề cập đến các vấn đề xoay quanh Xã hội, Môi trường, Du lịch, Kinh tế, Văn hoá, Lịch sử,...được phân chia thành 4 nhóm câu hỏi chính:

  • Opinion essay (Agree/Disagree) - Câu hỏi dạng đưa ra quan điểm cá nhân; 

  • Discussion essay - Câu hỏi dạng thảo luận;

  • Cause - Effect - Solution - Câu hỏi về nguyên nhân vấn đề - cách giải quyết;

  • Two - part question - Tổng hợp 2 câu hỏi nhỏ.

Thông thường, bài viết Task 2 sẽ “tuân theo" bố cục gồm 3 phần chính sau đây:

  • Introduction (General Statement + Thesis Statement): nhắc lại vấn đề và đưa ra cái nhìn tổng quát;

  • Body paragraphs (Main body 1 + Main body 2): Mỗi đoạn gồm 4-6 câu, phân tích luận điểm ở mỗi đoạn;

  • Conclusion: Kết luận và đưa ra quan điểm cá nhân (trong trường hợp đề bài yêu cầu).

Bạn có thể xem thêm bài viết: 24 Chủ đề thường gặp trong IELTS Writing Task 2

B. Cách tiếp cận Task 2 hiệu quả

Trong bài viết Học Writing IELTS như thế nào mới hiệu quả, DOL đã chia sẻ các khó khăn mà các bạn sẽ gặp phải khi đối mặt với đề thi IELTS Writing nói chung và bài viết Task 2 nói riêng. Chắc chắn nhiều bạn đã biết để cải thiện khả năng viết phải trau dồi thêm từ vựng và ngữ pháp.

Theo DOL thì như vậy vẫn chưa đủ, vì dù bạn có học đến 100 hay 1000 từ vựng học thuật mới thì vẫn không thể cải thiện được band điểm, đôi khi lại là nguyên nhân khiến điểm Writing của bạn bị giảm sút. Quan trọng hơn hết, ta phải hình thành được tư duy về lối viết của từng dạng bài, thì dù gặp một chủ đề chưa từng nghe đến, bạn vẫn có thể “chém gió" và hoàn thành bài viết đúng thời gian quy định.

Sau đây, DOL gợi ý cho bạn 5 bước tiếp cận đối với một bài IELTS Writing Task 2:

  • HIỂU: Khi bắt đầu học, bạn cần hiểu rõ bản chất của đề thi IELTS Writing là gì (cụ thể với Writing Task 2), tức bạn phải nắm được yêu cầu của đề thi là gì, và cách để bạn có thể “làm hài lòng" những yêu cầu đó. Thường nhiều bạn khá chủ quan ở bước này, có tư tưởng sẵn là mình đã từng làm, nhưng thực chất ít ai biết được một bài viết trong IELTS cần những gì.

  • NHẬN DẠNG: Trước khi bạn muốn bảo trì xe máy, bạn phải biết vấn đề là gì, xe hỏng ở chỗ nào. Cũng giống như bạn “bụp chụp" tìm ngay người sửa bài cho bạn, mà bài nào cũng giống bài nào, thì dù có sửa đến bài thứ 10 band điểm của bạn cũng không thể nào cải thiện đáng kể được. Lưu ý là “chất lượng quan trọng hơn số lượng" nhé. Hãy tìm ra điểm mạnh và cả điểm yếu trong vài bài viết đầu tiên để nhận dạng được “lỗ hỏng" càng sớm càng tốt.

  • CHỈNH SỬA: Đây là bước mà bạn có thể bắt đầu nhờ người chỉnh sửa và góp ý. Nếu đó là vấn đề từ vựng, ngữ pháp, hãy tìm cách trau dồi thêm. Nếu đó là vấn đề khả năng lập luận theo logic, hãy quay lại bước đó để giải quyết. Hãy sử dụng thời gian và sự nỗ lực một cách thông minh hơn.

  • LUYỆN TẬP: Luyện tập, luyện tập, và luyện tập. Nhiều bạn đến bước này luôn “cố chấp" viết bài liên tục. Như DOL đã nói ở bước trên thì hãy đảm bảo chất lượng hơn là số lượng. Vì vậy, khi viết xong một bài, hãy dừng lại ngẫm nghĩ cũng như nhận phản hồi từ những người có trình độ cao hơn để trau dồi thêm kinh nghiệm cho bản thân nhé. Như vậy thì sau mỗi bài viết, chúng mình lại có thêm kha khá một lượng kiến thức mới đấy.

  • CẢI THIỆN: Nếu bạn đã trải qua 4 bước trên một cách thuần thục và theo trình tự, đã đến lúc bạn cần phải thúc đẩy bản thân tiến bộ liên tục để mà cải thiện điểm số như ý mình mong muốn.

  • Các loại câu hỏi và cách tiếp cận cho từng loại.

Trong phần này, DOL sẽ đi vào chi tiết từng dạng câu hỏi để các bạn làm quen dần cũng như đưa ra cách tiếp cận cho từng loại đơn giản và dễ dàng nhất có thể nhé.

1. Opinion Questions (Agree or Disagree)

Câu hỏi về dạng Agree or Disagree của IELTS Writing Task 2 này thường ở các dạng như: What is your opinion?/Do you agree or disagree?/To what extent do you agree or disagree?

Ví dụ: Some people believe that unpaid community service should be a compulsory part of high school programmes (for example working for a charity, improving the neighborhood or teaching sports to younger children).

To what extent do you agree or disagree?

Cấu trúc như sau

Introduction

  • Sentence 1 - Paraphrase question (Lặp lại câu hỏi);

  • Sentence 2 - Thesis statement (It is agreed.../It is disagreed.../This essay agrees/disagrees…);

  • Sentence 3 - Outline sentence (This essay will discuss about…).

Main Body Paragraph 1

  • Sentence 4 - Topic sentence (Luận điểm 1);

  • Sentence 5 - Explain topic sentence (Giải thích luận điểm 1);

  • Sentence 6 - Example (Cho ví dụ);

  • Sentence 7 - Concession (Đánh giá lại luận điểm).

Main Body Paragraph 2

  • Sentence 8 - Topic sentence (Luận điểm 2);

  • Sentence 9 - Explain topic sentence (Giải thích luận điểm 2);

  • Sentence 10 - Example (Cho ví dụ);

  • Sentence 11 - Concession (Đánh giá lại luận điểm).

Conclusion

  • Sentence 12 - Summary (Tổng kết vấn đề);

  • Sentence 13 - Recommendation and Prediction (Đề xuất và dự đoán).

Sample Answer

It is argued that volunteering should be made part of the school curriculum. This essay agrees with that suggestion completely because of the benefits it brings to pupils. The essay will first look at how voluntary work can help students develop soft skills and then discuss how these extracurricular activities are valued by universities and employers.

Education should not be limited to strictly academic pursuits and those in education should also develop life skills, such as teamwork, empathy and self-discipline, and one of the best ways to hone these aptitudes is through community service. Serving those less fortunate than ourselves teaches us many lessons including how to work with people from other backgrounds and the value of hard work. For example, I personally volunteered to spend 6 weeks in Africa teaching disadvantaged children and this led to a much higher work ethic when I returned to my studies.

Many colleges and companies are also increasingly looking for this type of experience. Most school leavers have the same grades and charitable works can help set you apart from the herd. For example, Cambridge and Oxford receive thousands of applications from straight-A students every year and can only accept a small percentage of applicants. What you have done outside the classroom is often the thing that differentiates you from everyone else and gets you that coveted spot.

In conclusion, teenagers should be made to partake in unpaid work as part of their schooling because it will help them learn things they wouldn’t ordinarily learn from their teachers and it will also boost their chances of getting into third level education.

2. Discuss Both View Questions (Discussion essay)

Thường xuất hiện ở dạng câu hỏi điển hình: Discuss both point of views and give your opinion.

Bạn có thể xem riêng bài viết dạng Discuss Both View IETLS Writing Task 2 tại đây

Ví dụ: Computers are being used more and more in education. Some people say that this is a positive trend, while others argue that it is leading to negative consequences.

Discuss both sides of this argument and then give your own opinion.

Cấu trúc như sau

Introduction

  • Sentence 1 - Paraphrase question and/or state both viewpoints (Lặp lại câu hỏi và hai vế thảo luận)

  • Sentence 2 - Thesis statement

  • Sentence 3 - Outline sentence

Main Body Paragraph 1

  • Sentence 4 - State first viewpoint (Vế 1);

  • Sentence 5 - Discuss first viewpoint (Giải thích cho vế 1);

  • Sentence 6 - Reason why you agree/disagree with this viewpoint (Lí do tại sao đồng ý/không đồng ý với vế này);

  • Sentence 7 - Example to support your view (Ví dụ dẫn chứng).

Main Body Paragraph 2

  • Sentence 8 - State second viewpoint (Vế 2);

  • Sentence 9 - Discuss second viewpoint (Giải thích cho vế 2);

  • Sentence 10 - Reason why you agree/disagree with this viewpoint (Lí do tại sao đồng ý/không đồng ý với vế này);

  • Sentence 11 - Example to support your view (Ví dụ dẫn chứng).

Conclusion

  • Sentence 12 - Summary (Tổng kết vấn đề);

  • Sentence 13 - State which one is better or more important (Đưa ra quan điểm vế nào tốt hơn/quan trọng hơn.

Sample Answer

There is an ever increasing use of technology, such as tablets and laptops, in the classroom. It is often argued that this is a positive development, whilst others disagree and think it will lead to adverse ramifications. This essay agrees that an increase in technology is beneficial to students and teachers. This essay will discuss both points of view.

It is clear that the Internet has provided students with access to more information than ever before. Moreover, learners have the ability to research and learn about any subject at the touch of a button. It is therefore agreed that technology is a very worthwhile tool for education. Wikipedia is a prime example, where students can simply type in any keyword and gain access to in-depth knowledge quickly and easily.

However, many disagree and feel that technology deprives people of real human interaction. Human interaction teaches people valuable skills such as discourse, debate and empathy. Despite this, human interaction is still possible through the internet and this essay disagrees technology should be dismissed for this reason. For instance, Skype and Facebook make it possible for people to interact in ways that were never before possible.

While the benefits of technology, particularly the internet, allow students to tap into limitless sources of information, some still feel that people should be wary of this new phenomena and not allow it to curb face to face interaction. However, as long as we are careful to keep in mind the importance of human interaction in education, the educational benefits are clearly positive.

Advantages/Disadvantages Questions

Câu hỏi sẽ thường xuất hiện ở dưới dạng: Discuss the advantages and disadvantages/ Discuss the advantages and disadvantages and give your own opinion.

Xem bài viết đầy đủ: Dạng Advantages/ Disadvantages IELTS Writing Task 2

Ví dụ: Computers are being used more and more in education. Discuss the advantages and disadvantages and give your own opinion.

Cấu trúc như sau

Introduction

  • Sentence 1- Paraphrase question

  • Sentence 2- Thesis statement (Đánh giá bên nào có sức ảnh hưởng lớn hơn)

  • Sentence 3- Outline sentence

Main Body Paragraph 1 (Vế mạnh hơn)

  • Sentence 4- Topic Sentence (Luận điểm 1);

  • Sentence 5- Explain why it is strong (Giải thích luận điểm 1);

  • Sentence 6- Example (Ví dụ dẫn chứng);

  • Sentence 7- Topic Sentence (Luận điểm 2);

  • Sentence 8- Explain why it is strong (Giải thích luận điểm 2);

  • Sentence 9- Example (Ví dụ dẫn chứng).

Main Body Paragraph 2 (Vế yếu hơn)

  • Sentence 10- Topic Sentence (Luận điểm 1);

  • Sentence 11- Explain why it is not strong (Giải thích luận điểm 1);

  • Sentence 12- Example (Ví dụ dẫn chứng).

Conclusion

  • Sentence 13- Summary of main points and restate position (Tổng kết ý chính và chốt lại vấn đề).

Sample Answer

It is argued that technology is playing an every increasing role in schools and universities. This essay will firstly, discuss student freedom as one of the main advantages of this and secondly, outline decreasing levels of face to face contact as one of the main disadvantages.

One of the principle advantages of an increase in the use electronic devices in education is the autonomy it provides students. Students have the freedom to focus on whatever topic or subject they want and study it in depth through the internet. A prime example of this is the amount of online university courses available to students, covering a myriad of subjects, that up until recently were unavailable to most learners. This has resulted in more people studying third level degrees than ever before, at a pace and schedule that suits them.

The main disadvantage associated with increasing use of technology in education is the decrease in face to face interaction between students. Students spend more time looking at computer screens by themselves than interacting with each other. For instance, the recent explosion in smartphone use has been at the expense of genuine human interaction. This results in soft skills, such as verbal communication and empathy, being affected.

In conclusion, the benefits technology brings to education, such as student autonomy, must be weighed against the drawbacks, such as negative effects on human interaction. Overall, the educational benefits outweigh the disadvantages because human beings will always want human contact and most people will not solely use IT for education.

Problem and Solution Questions

Dạng này sẽ xuất hiện dưới câu hỏi rất đơn giản: Problem and Solution/ Cause and Solution.

Bạn có thể tham khảo bài viết đầy đủ tại: Problem Causes and Solutions IELTS Writing Task 2

Ví dụ: Students are becoming more and more reliant on computers.

What are some of the problems associated with reliance on computers, and what are some of the possible solutions?

Cấu trúc dẫn dắt

Introduction

  • Sentence 1- Paraphrase question;

  • Sentence 2- Outline sentence.

Problem

  • Sentence 3- State problem (Nêu vấn đề);

  • Sentence 4- Explain what problem is (Nguyên nhân vấn đề);

  • Sentence 5- What is the result of this problem (Kết quả dẫn đến là gì);

  • Sentence 6- Example (Ví dụ dẫn chứng).

Solution

  • Sentence 7- State solution (Nêu giải pháp);

  • Sentence 8- Explain how the solution will solve the problem (Giải thích);

  • Sentence 9- Example (Ví dụ dẫn chứng).

Conclusion

  • Sentence 10- Summary of main points in paragraphs 2 and 3 (Tổng kết ý);

  • Sentence 11- Prediction or recommendation (Dự đoán hoặc đề xuất).

Sample Answer

Learners are becoming ever more dependent on technology, such as the Internet and mobile devices. This essay will discuss one of the main problems associated with dependence on computers and suggest a viable solution.

The principal problem with over-reliance on technology, such as tablets and computers, is plagiarism. Students often use search engines to answer a question and simply copy the text from a website, rather than thinking about the question. This practice is not only prohibited in schools and universities but also stunts a student’s intellectual development. For example, many teachers complain that students copy web pages straight from Wikipedia word for word rather than giving a reasoned answer to their questions.

A solution to this worrying problem is asking students to email their answers to teachers and teachers using anti-plagiarism software to detect copying. Moreover, students would be made aware of this practice and this would inspire them to answer questions using their own words, rather than someone else’s. For instance, many universities already use this kind software to scan course work for plagiarism and it could be extended to include all homework, by learners in both secondary and tertiary education.

In summary, one of the main problems with over-use of technology in education is plagiarism and this can be solved through the use of plagiarism detection software. It is predicted that more and more students’ will email their work to their teacher and this work will be scrutinised for plagiarism.

Two-part Questions

Các câu hỏi thường xuất hiện ở dạng nêu ra vấn đề, sau đó được chia thành hai câu hỏi nhỏ, tức hai vế khác nhau tuỳ vào từng chủ đề.

Ví dụ: As most people spend a major part of their adult life at work, job satisfaction is an important element of individual well-being. What factors contribute to job satisfaction? How realistic is the expectation of job satisfaction for all workers?

Cấu trúc dẫn dắt

Introduction

  • Sentence 1- Paraphrase question;

  • Sentence 2- Outline sentence (đề cập đến cả hai câu hỏi).

Main Body Paragraph 1

  • Sentence 3- Answer first question directly (Trả lời trực tiếp câu hỏi 1);

  • Sentence 4- Explain why;

  • Sentence 5- Further explain;

  • Sentence 6- Example (Ví dụ dẫn chứng).

Main Body Paragraph 2

  • Sentence 7- Answer second question directly (Trả lời trực tiếp câu hỏi 2);

  • Sentence 8- Explain why;

  • Sentence 9- Further explain;

  • Sentence 10- Example (Ví dụ dẫn chứng).

Conclusion

  • Sentence 11- Summary (Tổng kết).

Sample Answer

As the majority of adults spend most of their time at work, being content with your career is a crucial part of a person’s health and happiness. This essay will first discuss which elements lead to job satisfaction and it will then address the question of how likely it is that everyone can be happy with their job.

The two most important things that lead to someone being satisfied at work are being treated with respect by managers and being compensated fairly. If those more senior than you respect you as a person and the job you are doing then you feel like you are valued. A fair salary and benefits are also important considerations because if you feel you are being underpaid you will either resent your bosses or look for another job. There two factors came top of a recent job satisfaction survey conducted by Monster.com, that found that 72% of people were pleased with their current role if their superiors regularly told them they were appreciated.

With regards to the question of happiness for all workers, I think this is and always will be highly unlikely. The vast majority of people fail to reach their goals and end up working in a post they don’t really care about in return for a salary. This money is just enough to pay their living expenses which often means they are trapped in a cycle of disenchantment. For example, The Times recently reported that 89% of office workers would leave their jobs if they did not need the money.

In conclusion, being satisfied with your trade or profession is an important part of one’s well-being and respect from one’s colleagues and fair pay can improve your level of happiness, however, job satisfaction of all workers is an unrealistic prospect.

Mọi thứ trở nên đơn giản hơn sau khi bạn đã tham khảo hết cấu trúc của từng dạng đề phải không? Thật ra, tư duy về IELTS Writing chẳng có gì “to tát" như mọi người thường nghĩ, nhưng ít ai có thể hiểu và chỉ dạy cho người học. Tại IELTS Đình Lực - DOL English, bạn sẽ không có cơ hội học tất tần tật các dạng đề đâu, mà bạn chỉ được học về TƯ DUY LINEAR THINKING mà thôi.

Chớ có vội vàng “chê" ngay nhé, với tư duy này, bạn có thể “chiến đấu" với hầu hết các loại đề từ dễ đến cực kì khó luôn đấy!

9 vấn đề nhức nhối khi học IELTS Online mùa Corona
9 vấn đề nhức nhối khi học IELTS Online mùa Corona
Xem giải pháp của DOL