Bạn có biết các cụm từ dùng trong Writing IELTS Task 2?

Kỹ năng Writing được nhiều người cho là khó nhất trong IELTS, nhưng không phải không có ai được điểm cao trong phần thi này. Để làm tốt bài thi Writing Task 2 thì bạn phải có vốn từ vựng đủ sâu và rộng để có thể viết tốt được ở mọi chủ đề được cho. Trong bài viết này, DOL sẽ giới thiệu đến các bạn từ vựng IELTS Writing task 2 nhằm cung cấp kho từ vựng để ôn tập hiệu quả và sẽ được điểm cao trong phần thi Writing Task 2 nhé!

1. Từ vựng dùng trong Writing IELTS Task 2

00:00

Trong IELTS Writing Task 2 có những từ/cụm từ nào được dùng phổ biến không nhỉ? Làm sao để áp dụng được những từ/cụm từ này một cách hiệu quả để có thể đạt được band điểm cao trong IELTS Writing? Cùng xem qua vocabulary for IELTS Writing Task 2 dưới đây cùng DOL nhé!

1.1 Phần mở bài

1.2 Phần kết thúc mở bài

1.3 Phần đưa ra luận điểm

1.4 Phần trình bày ý tưởng và đưa ra ví dụ

1.5 Phần đưa ra kết quả

1.6 Phần thể hiện tương phản

1.7 Phần đưa ra ý kiến

1.8 Phần kết luận

Một mẹo quan trọng là Giám khảo IELTS sẽ đánh giá cao nếu thí sinh sử dụng các từ, cụm từ lạ, ở mức độ khó cao. Tất nhiên, cần tránh bất kỳ sự nhầm lẫn nào trong chính tả hoặc cách dùng từ. Tuy nhiên, nếu cho rằng một từ hoặc cụm từ có khả năng phù hợp với bài luận Task 2 mà mình đang viết, hãy sử dụng nó. Bởi vì, ngay cả khi viết sai chính tả, giám khảo vẫn có khả năng cộng thêm điểm cho bạn.

https://portlandenglish.edu/learn-english-blog/top-5-ielts-task-2-writing-tips/

Chiến lược làm bài IELTS Writing

2. Các cấu trúc câu hay dùng trong Writing IELTS Task 2

🔴 Despite the disadvantages/advantages involved, I am of the opinion that + S + V + favorable/unfavorable.

Ví dụ: Despite the disadvantages involved, I am of the opinion that the inclusion of non-native languages in the elementary level curriculum is generally more favorable.

=> Cấu trúc này thường được dùng ở cuối đoạn mở bài để khẳng định lại là bạn ủng hộ ý kiến nào. Thay vì dùng I think/ I agree… thì cấu trúc này có thể giúp nâng band điểm bài của bạn lên đấy. 

🔴 Nevertheless, I believe that the benefits of + Noun + are more significant because + clause.

Ví dụ: Nevertheless, I believe that the benefits of levying an entrance fee are more significant because the money generated from such a fee can allow for the sustainable development of museums.

=> Bạn có thể tận dụng cấu trúc này khi muốn nêu ý kiến phản bác lại luận điểm vừa được đưa ra. Đây là cấu trúc hoàn hảo dùng cho câu mở đầu ở đoạn thân bài thứ 2 ở dạng bài Advatages-Disadvantages. 

🔴 The idea of  + Noun + can be detrimental/beneficial in terms of + Noun. 

Ví dụ: The idea of public bodies financing children’s education can be detrimental in terms of the indoctrination of children. 

=> Ở những câu muốn khẳng định mặt lợi/hại của vấn đề thì thay vì viết đơn giản là A is beneficial/disadvantageous thì bạn có thể áp dụng cấu trúc bên trên và dùng dạng danh từ để làm cho bài viết của mình trở nên súc tích và ngắn gọn nhất có thể nhé!

🔴 Not only …, but also ….. 

Ví dụ: Various companies not only attempt to establish worldwide networks but also provide mobile devices at more affordable prices, making them accessible to those with low income.   

=> Đây là cấu trúc khá quen thuộc khi nói đến các cụm từ dùng trong Writing IELTS Task 2 đúng không nào? Tuy vây, cấu trúc này vẫn được đánh giá khá cao trong bài luận do tính bao quát về nội dung mà nó truyền đạt đấy. 

🔴 Clause, thereby + V-ing….

Ví dụ: This could help relieve the pressure on road transport, thereby potentially easing congestion.    

=> Thay vì dùng thus/therefore làm cho câu văn trở nên dài dòng hơn thì bạn có thể cân nhắc dùng cấu trúc với từ “thereby”. Việc dùng từ này đòi hỏi bạn phải tìm danh từ/cụm danh từ đi sau thích hợp nên nó có thể sẽ giúp bạn ghi điểm ở phần từ vựng nữa đó. 

Mời bạn xem thêm kĩ năng viết ngay bên dưới nhé:

3. Bài Writing IELTS Task 2 mẫu

Sample 1

00:00

The question of whether constructing subway systems is the key to alleviating traffic issues in urban areas is a debatable matter. Although I acknowledge the benefits of these systems, I still have to disagree with this suggestion as, to me, a daily charge on cars is a more pragmatic approach. 

Those who advocate the use of subways may point to the fact that these systems can provide high-capacity transit. These trains have various carriages, each being able to accommodate dozens of passengers, which can allow them to transport vast numbers of people at the same time. This could help relieve the pressure on road transport, thereby potentially easing congestion. Nevertheless, it is the issue of costs that makes me believe that this is not the best way. The expenditure on the construction and maintenance of the tunnels and the trains can be massive, meaning that not all cities could afford such a transit system. 

A cheaper and simpler measure, in my opinion, is congestion pricing, by which the authorities can charge drivers for entering certain parts of the city during peak hours. The idea is that if the tolls are high enough, car owners could be deterred from driving and therefore, the quantity of private vehicles hitting the roads would drop. Coupled with this would be the money raised, which could in turn be invested in improving public transport infrastructure. Such a charging scheme has been successfully launched in various cities, namely Milan and London, where considerable decreases in traffic jams have been recorded.  

To summarize, despite acknowledging the advantages brought by subways, I take the view that they are not the best remedy for urban traffic issues and that imposing a charge on car use is a better option.  (291 words).

00:00

Sample 2 

Topic: Some people say patriotism causes problems and is negative overall. Others feel that it is beneficial for society at large. Do the advantages of patriotism outweigh its disadvantages?

Certain individuals are of the opinion that issues may occur once people become patriotic, especially in extreme cases, which is regarded as an adverse tendency. However, another school of thought opines that it is worthy and advantageous to show national loyalty. I think that the demerits of this tendency are eclipsed by its benefits. 

To begin with, patriotism at its most extreme could be regarded as problematic due to its detrimental impacts on economic and social aspects. With regard to the former, the loyalty that one may express towards their country is attached to a feeling of superiority over other countries. This causes an obstruction in international trade as people regard others from different nations as inferiors; thus, there is no attempt to be made in commercing and exchanging goods worldwide. Turning to the second idea, it is true that in the modern-day, while every nation enjoys equal standing on a global scale, any country putting itself on a pedestal is detrimental to mutual connectivity and often leads to conflict as well as social exclusion of other minorities. Such practice, in extreme cases, maybe the primary cause of terrorism around the globe. 

However, despite the aforementioned drawbacks, I think that patriotism can be favorable in terms of promoting solidarity and enhancing national independence. Firstly, patriotism plays a crucial role in uniting people living in the same country. The majority of citizens, undeniably, would value communal senses, and eventually, national unity could be obtained. In this case, patriotism can be supposed as a means of protection which safeguards the country from outside terrorists. Furthermore, without national unity, one country may have to accept unfavorable trading conditions that can be dictated by another country. Thus, it is of paramount importance for a nation to stay independent to avoid adverse effects. For instance, authorities should be aware of the number of goods produced within the country to minimize imported products and consequently be under no control.  

In conclusion, although I acknowledge that patriotism, on extreme levels, may be detrimental to a global economy and society, I think that its benefits including enhancing unity and national independence are more considerable.

📖 DOL xin gửi bạn một vài chủ đề tham khảo khác:

📌 Cùng với đó là các dạng bài trong Writing Task 2:

 

4. Các câu hỏi thường gặp

00:00

Có thể sử dụng các cụm từ trong IELTS Writing Task 2 không?

Việc sử dụng các cụm từ trong phần giới thiệu, đoạn thân bài và các câu hỗ trợ là hoàn toàn chính đáng, tuy nhiên phải điều chỉnh các cụm từ sao cho phù hợp với chủ đề của bài viết trong IELTS Writing Task 2

Có thể sử dụng thành ngữ trong IELTS Writing Task hay không?

Thành ngữ thường được sử dụng một cách không chính thức. Do đó không nên dùng thành ngữ đối với phần thi mang tính học thuật nhiều như IELTS Writing.

Có thể sử dụng đài từ nhân xưng trong bài viết IELTS Writing task 2 không?

Việc sử dụng đại từ nhân xưng khi đưa ra ý kiến ​​và khi đưa ra ví dụ là hoàn toàn tốt. Tuy nhiên, không nên sử dụng đại từ nhân xưng trong toàn bộ bài luận, tức là trong mỗi câu. Ngoài ra nếu bài viết thiên về ngôn ngữ học thuật thì cũng không nên sử dụng đại từ nhân xưng.

Thường xuyên đọc các bài mẫu là một trong những cách học các cụm từ dùng trong Writing IELTS Task 2 hiệu quả hoặc bạn có thể xem qua List of vocabulary for IELTS Writing task 2 . Bạn có thể truy cập website www.dolenglish.vn của DOL để xem những bài mẫu IELTS Writing Task 2 được cập nhật mới nhất để học thêm từ vựng cũng như cấu trúc câu hay nhé!